Total Pageviews

Sunday 16 June 2013

The difference between Rita (Rigveda) and Dharma - A Hindu perspective

The difference between Rita (Rigveda) and Dharma - A Hindu perspective 

- Madhava Turumella




Dharmaraja, the eldest brother of Pandavas, was asked a direct question on what is dharma. He replied "One should never do to another what one regards as injurious to oneself. This, in brief, is the law of dharma" – Mahabharata 18.113.8.


So we can act only when we feel "empathy" in ourselves. It is our primal natural response to the nature that is surrounding us. When we see someone crying we naturally worry, we stop and question the person who is crying we console them. We don't do the same to someone who is smiling. We take it as granted when someone is smiling. But we don't take it as granted when someone is crying! That is an act of dharma. The most natural mode of being is 'dharma.'


Rigveda the most ancient of Hindu holybooks got it its name from "Rita".  Rik+veda  = Rigveda. Rigveda consists of Riks.  Rik speak of Rita (Universal Truth).  Rita is the order of how things happen. For example the Sun rises in the east. That is Rita. This order never changes.

 However when we see a small baby abandoned on the sidewalk getting scorched in the Sun we immediately respond and protect the baby. That is dharma! So Rita is quite rigid. It has no other aspects. For example in Bhagawata it is said "yamasya karuna naasti" - The Lord of Death is Merciless. To undergo death is "Rita". But still we want to ease the pain of people who go through death! We know we can not save people from dying for ever! We can prolong life but definitely can't stop death. So Death itself is Rita, but acting compassionately to ease the pain is Dharma!


As per mahabharata Dharma has the following 10 aspects to it:


धृति क्षमा दया2स्तेयं शांत मिंद्रियनिग्रहः
ह्री र्विद्या सत्य मक्रोधो दशकं धर्म लक्षणम्”. -महाभारतं 10.6.92


dhRuti kShamA dayA2steyaM SAMta miMdriyanigrahaH
hrI rvidyA satya makrodho daSakaM dharma lakShaNam''. -mahABArataM 10.6.92


Patience (dhriti), forgiveness (kshama), piety or compassion (daya), honesty (asteya), serenity (santa), control of senses (indraiya-nigrah), modesty (hri), knowledge or learning (vidya), truthfulness (satya) and absence of anger (akrodha). 

Rita stands alone.. It is like shining light.  Its quality never changes.  Dhrama undergoes certain modifications based on certain preconditions.  Dharma is applied aspect of Rita.  In that sense, Rita and Dharma are inseparable.

From the discussion of Rita and Dharma we can conclude that a person who is close to his Rita (natural mode of being) automatically radiates Dhama.  He will be known as a Dharmic person.  Where as someone who deliberately shuns away the radiant light of Rita in himself, will tend to drift towards the blackhole of adharma.  Such a person has no base to hang on to.  Only his certain destruction will be wished by all people who follow dharma.  So in a way it appears that Rita automatically readjusts the void created by Adarma with Dhama.  Hence the famous statement by Lord Krishna in Bhagawad Gita.

Paritranaya Sadhunam. Paritranaya sadhunam vinashaya cha dushkritam. 
Dharma sansthapanarthaya sambhavami yuge yuge. (Gita 4:8)

For the upliftment of the good and virtuous,
For the destruction of evil,
For the re-establishment of the natural law,
I will come, in every age....

We wait for that sacred Rita to manifest itself to save the Dharma.

Om tat sat!


1 comment:

  1. శ్రీమద్ భగవద్ గీత సారము "దర్మం" అని పెద్దలు చెబుతారు. అయితే, దర్మం అంటే ఏమిటి? దాన్ని ఎల నిర్వచించాలి?

    శ్రీమద్ రామాయనములో వాల్మీకి మహర్షి అంటారు: "దర్మో రక్షత రక్షిత:" అని. అంటే "మనం దర్మాన్ని రక్షిస్తే, దర్మం మనని రక్షిష్తుందని. తిక్కన మహాకవి ఒక పద్యములో దర్మాన్ని ఎంతో గొప్పగా విశదీకరించారు.

    ఒరులేయని యొనరించిన
    నరవర! అప్రియము తనమనంబునకగు తా
    నొరుల కవి చేయకునికియె
    పరాయణము పరమధర్మ పదములకెల్లన్

    అర్థమేమిటంటే: పరులు మనకు ఏంచేస్తే మనం బాదపడతామో, ఆ పనులు మనం ఇతరులకు చేయకుండ ఉండడమె దర్మమంటే.

    ASTHADASA PURANESHU VYASYA VACHANA DVAYAM
    PAROPAKARA PUNYAYA PAPAYA PARAPEEDANAM..

    means in 18 puranas..sage vyasa's 2 main words..
    helping others will get punya...harming others
    will get papa....so 18 puranas are important...

    And, this is the essence of Dharma.

    ధర్మ వర్తన

    మ్రుతంశరీర మ్రుత్స్యుజ్య కాష్టలోష్ట సమంక్షితౌ
    విముఖా బాంధవా యాంతి, ధర్మస్థమనుగచ్ఛతి

    మనిషిలో నుండి ప్రాణవాయువు వీడిపోతే అతనికి కుటుంబ సభ్యులతో, బంధువులతో అన్ని బాంధవ్యాలు తెగిపోతాయి. వారెవ్వరూ అతనిని అనుసరించరు. మరణం తర్వాత కూడా అతనిని అనుసరించేది అంటిపెట్టుకొని యుండేది, అతని ధర్మబద్ధమైన జీవిత సరళి మాత్రమే. అందుకే వేమన కవి: "పుట్టబట్టలేదు - చావబట్టలేదు - నడుమబట్ట నగుబాటుకాదోకో" అని అన్నాడు. అంతిమ సంస్కారములో స్నానం చేయించి నూతన వస్త్రం ధరింపచేస్తారు. సంస్కార సమయములో ఆ వస్త్రం కూడా తీసేసి దహనం చేస్తారు. కనుక నాది నాది అనుకునేది ఏదీ నీది కాదని తెలుసుకో. నీతో ఎవ్వరు రారు. నీతో ఏదీ రాదు. నీకు మారుగా ఇలలో నిలచేది నీ ధర్మ వర్తన మాత్రమె. తస్మాత్ జాగ్రత్త.

    శ్లోకార్ధే సంప్రవక్ష్యామి యదుక్తం సర్వ శాస్త్రేషు
    పరోపకారయ పుణ్యం పాపాయ పరపీడనం

    ప్రేమతో -- Love and Love alone ...

    ReplyDelete